50-tals bilar


Ägare till denna klenod:

Anders Nordström boende i Vilhelmina men oftast när han är ledig från sitt jobb finns han på föräldragården i Gärdsjönäs. Hans stora intresse är att skruva/reparera allt när det handlar om motorer och maskiner. Hur han lyckades komma över denna raritet får vara en hemlighet. Han sitter verkligen på en "guldklimp" om man nu råkar vara en bilnörd.

Anders berättar att bilen inporterades från Tyskland 1952, tidigare har det varit endast en ägare. Bilen var i bruk fram till 1968 då ägaren dog och bilen avfördes från bilregistret. Bilen har sedan 1968 stått placerad i en lada under tak varför den har klarat sig bra. Motorn är en 4-cylindrig sidventilsmotor på 45 hk. Inredningen är orginal och den har "rullat" 7689 mil. Det är bara att gratullera Anders till ett lyckat renoveringsarbete.

2013-04-24 Idag har bilen besiktigats och är godkänd, Anders jublar!!!!!


Rune Johanssons DKW 

1961 köpte Rune en DKW som hade gått ca 6000 mil. Han minns att han betalade lite ca 3 000 kronor för den. Färgen var vinröd/vit. Motorn var en trecylindrig tvåtaktare. Bakrutan var tredelad vilket man kan se på bilden. Radio fanns inmonterad i bilen. Man lyssnade ofta på kortvågsinställning med mycket brus och knaster.(Luxenburg)

På den tiden jobbade Rune på Carsteds Bil som hade filial i Åsele.


HISTORIEN OM DKW

1958

Det här året köpte Daimler-Benz 88 procent av aktierna i Auto Union AG. Bakgrunden till köpet var att Mercedes ville ha en billig bil i sin produktion, och DKW var då väldigt lämplig. Nypris: ca 9420 kronor för en DKW.

1963

Det här året började Auto Union att få problem. DKW bilarna sålde allt sämre pga vissa kvalitetsbrister i motordelar. Mercedes försökte då få Auto Union att byta ut tvåtaktsmotorn mot en fyrtaktsmotor - tvåtaktsmotorn blev kvar.

1965
Det här året hade DKW:s bilar fått så dåligt rykte pga tvåtaktsmotorns ständiga krånglande att Mercedes bestämde sig för att sälja Auto Union för att inte skada sitt eget rykte. Auto Union såldes därför till Volkswagen och året därpå alltså 1966 upphörde all tillverkning av DKW. För att inte Auto Union skulle gå i graven så beslöt man att återuppta produktionen av DKW:s kaross F102, men denna gången med fyrtaktsmotor och nu under ett av Unionens andra märkesnamn nämligen AUDI, pga namnet DKW:s dåliga rykte. Det nya bolagsnamnet blev nu AUDI AUTO UNION AG och första bilen premiärvisades våren 1965 och hette AUDI 75. Siffran i modellnamnet var samma som hästkraftsantalet.


Rolf Lundin - gamla bilar

Rolf Lundin med sin Renault 4CV från 1951. 4CVR 1062 Sport. Motor, 4-takt, 747 cc, 21 hk, bakhjulsdriven. Vikt 620 kg.

1948: första 4CV till Sverige. Den kvoterade importen av personbilar medförde att en stor del av 4CV togs hit i "lastbilsutförande". Vagnarna byggdes sedan om till normala personbilar i Sverige.

1955: var största produktionsåret för 4CV. Tillverkades mellan 1946 - 1961.

Här poserar Rolf med en annan raritet från 50-talet. En Lloyd, LP 400 S, årsmodell 1955. Motor: 2 cyl, 386 cc, 3750 rpm. Toppfart 75km/t, framhjulsdriven, vikt 500 kg. Tillverkades mellan 1953 - 1957 av Borgward men även i USA och England.

Här nylackad med hjälp av en dammsugare och färgspruta.

The family wolksvagen i Sandsjö under 50/60 talet.

Från vänster sonen Tage, årsmodell 1958 - pappa Gustav, årsmodell 1959 - samt yngste sonen Rolf, årsmodell 1951, motor TYP1, 1131cc, boxermotor på 25 hk - alla med efternamnet Lundin. Det skulle lika gärna kunna ha Wolksvagen som efternamn?

Wolksvagen tillverkades från 1938 - 2003 i Mexico.


SAAB 95

Ägare: Rune Johansson sedan 1980, då han köpte den för 500 kronor i Åmliden. Enda felet var att växellådan var defekt. Det arbete som Rune har lagt ned på bilen är att han bytt växellåda och motor. Han berättar att det efter alla dessa år ej fanns några rostskador. Då beslutade han att lackera om den. Vilket han gjorde hemma i garaget. 

Han berättar också att han får många positiva omdömen och att några som sett bilen vill köpa den. I dagsläget är den inte till salu! 


Vovlo PV

VOLVO PV 544 , årsmodell 1964, har rullat ca 23.000 mil. Ägare är Sten Arnqvist, Åsele. Bilen är i toppskick!

Tidigare har bilen ägts av Holger Eriksson, Lillögda. Han var född och uppväxt i Sandsjö.